"A to ti hovorím ako ten, kto históriu tej doby pozná. Vyhovárať sa samozrejme môžeš na čo chceš. Hrušky ale nie sú jablká."
No ak poznáš tu históriu tak ako poznáš zemepis (tvoje tvrdenie že Jeruzalem nie je postavený na 7 vrchoch) tak potom neviem.
"To, že mali Ducha Svätého neznamená, že nemohli byť zlým príkladom. Aj Peter mal Ducha Svätého a bol jedného času zlým príkladom, takže ho musel až Pavol napomenúť (Gal 2,11-21). Duch Svätý s nikým nasilu nemanipuluje. Ponecháva človeku slobodnú vôľu."
Lenže Peter zlyhal vo svojich vlastnostiach ( keď sa hanbil za pohanov pred zidmi) a nie vo veciach viery, nezlyhal v učení vo svojich listoch, nenachádza sa v nich žiadne bludné ucenie.
"....Pokiaľ niekto píše veci v rozpore s učením apoštolov, tak je to blud a treba uprednostniť to, čo písali apoštolovia"
Lenže ty o tom nerozhodujes, ani ty nikto nedal na to právo určovať čo z Biblie vyplýva alebo nie. Takúto výsadu dostal od Ježiša len Peter, keď Ježiš povedal jedine Petrovi "pas moje ovce". Ježiš nepovedal, nech sa ovce pašú sami.
Slúžia katolíci modlam 2 ?
Založil som nové vlákno keďže hento bolo už neprehľadné, zahltene.
1) "Neexistujú na svete dva jazyky, ktoré by mali na všetky slová dokonalé ekvivalenty. V takých prípadoch sa použije slovo čo najviac podobné ktorého všetky významy sa však nemusia zhodovať."
No prave, a preto aj prekladači preložili grécke slovo makarizo a jeho odvodeniny do dnešného jazyka ako blahoslavený, blahoslavit. Nijaký prekladač slovo makarizo neprelozil ako považovať za šťastného.
"V biblii si môžeš ľahko odledovať používanie slov G3106 (makarizó); G3107 (makarios); G3108 (makarizmos)."
Môžem, ale ani týmto nemáš ako dokázať to čo tvrdis a totiž že makarisos máme chápať ako považovať sa za stastneho.
2)"Ja diskutujem tu, nie na blogu postoj. Preto ak chceš, aby som sa k niečomu z toho vyjadril, napíš to sem. (Neklikol som na ten blog.)"
Ok
3)"Text 5 Moj 18,12 hovorí o "pýtaní sa na niečo mŕtvych", nie o vyvolávaní duchov. Vyvolávanie duchov cez médium je len jeden zo spôsobov, ako sa na niečo pýtať mŕtvych. Iný spôsob je priama reč k mŕtvemu."
Preto som ti povedal aby si si pozrel keď Saul vyvolával Samuela, pretože to priamo súviselo s tým 5Moj 18:12, Saul v ňom prišiel za vestkynou a vyvolal Samuela a pýtal sa ho.
A ako som už povedal, keď sa modlíme k svätým, mi sa ich na nič nepýtame, nepýtame sa ich na pravdu ale my ich len prosíme o orodovania. A je rozdiel medzi prosenim o niečo, a pytanim sa na nieco. V Biblii sa nikde nepíše o tom že by samotná modlitba k mŕtvym bola hriechom alebo by bola podobná vyvolávaniu cez medium. Keď teda hájiš Sola Scriptura, dokazuj svoje tvrdenie na základe Biblie a nie na základe svojich pseudo myšlienok.
.4)"O mojom teologickom vzdelaní nevieš zhola nič a zase si len niečo domýšľaš, vymýšľaš, krútiš sa, šibringuješ až sa len tak práši."
Viem si ale na základe tvojich odpovedí o tvojom teologickom vzdelaní domysliet.
5)Okrem krstu detí napr. i spôsob krstenia. Slovo "baptizó" (krstiť) znamená "ponoriť", nie pokropiť.
No však ale to je len otázka krstu, ale ostatné veci sa už na evanjelikov nevzťahujú - napríklad apoštolskú otcovia hájili apoštolskú postupnosť, autoritu rímskej cirkvi, podriadenosť k biskupom, úcta k relikviam, atď.
6)"Polykarp relikvie nebozkával a nepreukazoval modlársku úctu, ako to robíte teraz vy."
Pomýlil som sa, ten spis kde sa dáva úcta relikviam nenapísal Polykarp ale pravdepodobne jeho ucenik v skutkoch Polykarpa. Každopádne nič to nemení na fakte ze uz v polovicke 2. storočia, kosti Polykarpa boli s úctou opatrované a považované za „úctyhodnejšie ako drahokamy a čistejšie ako pretavené zlato“.
7)Keď Ježiš vyslovil "toto je moje telo, moja krv" ešte žil. Čiže to nemohla byt doslovne jeho krv.
...Vždy treba pozerať na kontext aby si vedel zhodnotiť, čo je doslovne a čo môže byť symbolicky. V tomto prípade je kontext jasný a nie je o čom."
A čítal si to kapitolu dôsledne ? Píše sa v nej totiž :
"Potom vzal kalich, vzdával vďaky a dal im ho, hovoriac: „Pite z neho všetci: 28 toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých na odpustenie hriechov."
Ježiš prirovnáva víno v kalichu ku krvi novej zmluvy, ktorá sa VYLIEVA za všetkých. Lenže Ježišovi obeta na kríži prišla až neskor, a teda išlo o predobraz toho čo má nastat. Biblia je predobrazov plná, eucharistia bola teda predobrazom Ježišovho ukrižovania. A všimni si že Ježiš hovorí o vine ako o krvi, ktorá sa vylievala na krizi, a teda víno predstavovalo skutočnú Ježišovi krv a nie len nejakú symbolicku.
"Po 1.) Jeruzalem nebol miestom mnohých národov."
Ale bol, bolo to významné ekonomické centrum :
"V Jeruzaleme boli Židia, nábožní ľudia zo VSETKYCH NARODOV čo sú pod nebom. Sk 2, 5 6 Keď sa teda strhol tento hukot, mnoho sa ich zbehlo a boli zmätení, lebo každý ich počul hovoriť svojím jazykom. 7 I stŕpli a udivení vraveli: „Nie sú títo všetci, čo tu hovoria, Galilejčania? 8 A ako to, že ich každý z nás počuje vo svojom vlastnom jazyku, v ktorom sme sa narodili? 9 My, Parti, Médi, Elamčania, obyvatelia Mezopotámie, Judey a Kappadócie, Pontu a Ázie, 10 Frýgie a Pamfýlie, Egypta a líbyjských krajov okolo Cyrény, prisťahovaní Rimania, 11 Židia aj prozelyti, Kréťania i Arabi: počujeme ich vo svojich jazykoch hovoriť o veľkých Božích skutkoch.“
"Za 2.) Nebolo to veľké mesto."
Za prve, bolo to najväčšie mesto Izraela a preto sa Jánovi ktorý bol zvyknutý na malé mestá v Izraeli mohlo zdať ako velke.
A za druhé, v Biblii sa na vyjadrenie veľkosti používajú slová ako najmenší, malicky, malý, velky, obrovsky, najväcsi. Ak by sa hovorilo v zjavení o Ríme, ktorý je 10 násobne väčší ako najväčšie mesto Izraela, Ján by hovoril o obrovskom meste, alebo o najväčšom meste. Veď Ján vyrastal v malej dedine, pre neho by taký Rím predstavoval obrovské mesto.
"Za 3.) Nemalo kráľovstvo nad kráľmi zeme (Zjv 17,18)."
Malo, pretože kralovalo nad kráľmi zeme v zmysle duchovného školstva: Pórov Zjv :17:2
"s ktorou smilnili králi zeme a vínom jej smilstva sa opíjali obyvatelia zeme.“ “
"Za 4.) Jeruzalem nie je mesto postavené na 7 vrchoch. "Tu je zmysel, ktorý má múdrosť: Sedem hláv je sedem vrchov, na ktorých sedí žena." (Zjv 17,9)"
Asi si nečítal článok čo som ti poslal, ono totiž mesto postavené na siedmich vrchoch je aj Jeruzalem, to len protestantske stránky majú zapotreby každý negatívny verš spájať s katolíckou cirkvou, oni ti totiž často krát nepovedia že aj Jeruzalem má 7 vrchov.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_claimed_to_be_built_on_seven_hills
Zjavenie apoštola Jána 11:8
"Ich telá budú ležať na námestí veľkého mesta, ktoré sa obrazne volá Sodoma a Egypt, kde bol ukrižovaný aj ich Pán"
Babylon (Žena -neviestka) sa v zjavení označuje sedem krát ako veľké mesto, a tu predstavuje Jeruzalem - "kde bol ukrižovaný aj ich Pán"
.