Inak, to som zvedava aj ja. Nemam na to nejaky vyhraneny nazor, akurat ma to zaujima.
Diskusia
Diskusia
-
-
Je to nezmysel k tomu milionu sa nevyjadrujem a dezinfostránkam ktoré takéto bludy publikujú .
Katalánsko je súčasťou Španielska a Španielsko súčasťou EU.
Legislatíva EU neumožňuje odčlenenie Katalánska ako i ústava Španielska .
Je to múdre .
Inak by sa mohlo stať že sa na slovensku oddelí južne slovensko a vznikne novomaďarsko potom sa zapadne slovensko odlúči a vznikne samotne zapadne slovensko potom sa odčlení Bratislava nakoniec Vajnory a nakoniec jeden panelák v ktorom v garzonke vznikne nové mini slovensko a v záchodovej mise konečná fáza garzonky .
Čiže rozmenené na drobné . Samostatné Katalánsko nemôže ako štát uznať žiadna krajina EU ani náhodou . Oddelenie Katalánska by bola riadená samovražda tohoto nezmyslu .
Ak Španielsko vystúpi z EU môže sa meniť štruktúra inak to možné legislatívne nie je .
Tu samozrejme nejde o nejake samostatne Katalansko ale o polarizovanie verejnosti čo už nie je ani tajomstvo .
Teraz k realite z toho 1 000 000 bolo sto extremistov https://www.cas.sk/clanok/738316/v-barcelone-boli-naraz-protesty-pre-aj-proti-odtrhnutiu-katalanska-zasahovat-musela-policia/
-
Vznik Slovenska bol legislatívne v poriadku ? Dovolovala to naša vtedajšia ústava ?
-
Ano vznik Slovenska ako nečlenskej krajiny EU ktorá fungovala v rámci federácie po dohode oboch krajín bol legislatívne v poriadku . Samozrejme je tu otázka či malo alebo nemalo byť referendum . Referednum by sa zdalo demokratické avšak silnejúce vášne ktoré mohli prerásť i do občianskej vojny kde sa činili extremisti vzbudzovali rešpekt . Čo bolo však uplne najnebezbečnejšie bola skutočnosť že po uskutočnení referenda povedia slováci že chcu slovensko samostatné čo po populistickom masírovaní HZDS a SNS bolo vysoko pravdepodobné a Česko povie že chce ČSFR zachovať . A to by sa až diali veci . Keby sa v ČSFR nič nedialo a pokračovalo sa nemalo to dlhú trvácnosť iba by sa špičkovali vášne kto na koho dopláca prhlbovala sa nenávisť . Čiže v danej dobe bolo rozdelenie podľa mňa najlepšie riešenie , ktoré spôsobilo že vzťahy medzi česko a slovenskom sú najlepšie a nikdy lepšie neboli . Samozrejme keby sme ako ČSFR vstupovali do nato a EU bola by to lahšia cesta. Ale nakoniec sa podarilo zvrátiť Mečiarizmus vratili sme sa do V4 odkial sme boli vykopnutá krajina i keď s 5 ročným meškaním podarila sa kolektívna obrana i vstup do EUba i zavedenie eura . To všetko si vyžadovalo veľmi ťažké reformy uťahovanie opaskov . Napriek tomu Dzurindova vláda toto všetko zvládla . Bola to ťažká dobra . Po vstupe do EU už smer iba vyjedal bohato prestreté stoly EU hovoriac že to smer .
Ešte sa vrátim k tedajšej ústave ano ústavný zakon to umožnoval a tak v česku ako na slovensku mala podpora samostatnosti ústavnú väčšinu . Rozdelenie bez referenda hodnotím kladne . A referendum nepovažujem za nejaký super demokratický nástroj skôr naopak . Referendum môže narobiť viac škody ako osohu . Našťastie nie je záväzné.
-
Podľa akého článku vtedajšej ústavy to bolo legislatívne v poriadku ? A nevypisuj siahodlhé citácie. Tvoje názory na spoločnosť a politiku iba rozdeľujú ľudí a ak ja často rozmýšľam či tu ostať žiť v takej krajine s ľuďmi s čudnými názormi.....to ani za socíku som nemal takú chuť emigrovať.......
-
koľko si mal rokov za tzv. socíku ?
dúfam že ťa uspokojí stučná odpoveď
zakon číslo 542/1992
-
Zase vedľa, hehehehe, ten zákon je iba o zmene federatívnej republiky na Českú a Slovenskú republiku. Vôbec nie je o vystúpení zo zväzku a vyhlásení samostatnosti niektorej republiky. Iba zase účelove klameš....O môj vek nemaj obavy, som starší ako ty .
-
majo ja mám nejaký účel klamať o rozdelení československa ???
nežartuj
Ústavný zákon bol po súhlasnom uznesení oboch snemovní schválený. Ústavný zákon bol potom publikovaný pod číslom 542/1992 v Zbierke zákonov a na jeho základe o polnoci 31. decembra 1992 ČSFR zanikla.
nebudem kopírovať príspevok 9 je to zbytočné
-
Nuž potom nerozumieš písanému textu, zanikla na základe dohody ktorej predchádzalo vyhlásenie Slovenska v júli 1992 - Deklarácia zvrchovanosti......To bol akt rovnaký ako napr. vyhlásenie samostatnosti Krymu a jeho požiadavka na pripojenie k Rusku o čom tvrdíš aj ty jedným dychom že bolo protiústavné.....
-
Majko nezamotávaj tu Budapeštianske memorandum a Krym . Keď si ho raz prečítaš pochopíš .
komentár číslo 9
viac ti pomôcť neviem .
Ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
Ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky bol vydaný dňa 25. novembra 1992 v zbierke zákonov pod číslom 542/1992. Týmto ústavným zákonom sa rozhodlo o zániku ČSFR a vzniku dvoch samostatných štátov - Českej republiky a Slovenska.Ústavný zákon bol po súhlasnom uznesení oboch snemovní schválený. Ústavný zákon bol potom publikovaný pod číslom 542/1992 v Zbierke zákonov a na jeho základe o polnoci 31. decembra 1992 ČSFR zanikla.
Rozmenené na drobné o polnoci 31. decembra 1992 ČSFR zanikla. a 1.1.1993 vznikla logicky slovenská republika na základe spomenuteho ústavného zákona
-
Ja nemám obavu o tvoj vek veď ak si mal 10 rokov musela byť tvoja chuť k emigrácii určite dosť vysoká .
-
Nestaraj sa o môj vek, reaguj na príspevky, mne je tvoj vek ukradnutý......
-
Majko ja sa nestarám iba som racionálne zhodnotil tvoju vetu citujem " to ani za socíku som nemal takú chuť emigrovať."
Kedže si mal v roku 1989 pekných 10 rokov zaujala ma tvoja myšlienka
-
Zase trepeš a stále sa ma pokúšaš hodnotiť podľa veku. Tak u mňa nepochodíš ja nemám potrebu tebe tu niečo o mojom reálnom veku dokazovať, iba ti odporúčam aby si sa zaoberal príspevkami, podstatou, témou diskusie a nezaoberal sa prispievateľom.
-
Ok veď ty si rozumieš ty si mal tú chuť tak ja o tom nič neviem to je fakt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Slovensko ako štát vznikol v 1918 spolu so vznikom Československa . Je to proste historický fakt ktorý nikto nezmení .
-
Pittsburská dohoda bola politická dohoda, ktorú 31. mája 1918 v americkom Pittsburghu podpísali zástupcovia Slovenskej ligy v Amerike, Českého národného združenia a Zväzu českých katolíkov s Tomášom G. Masarykom. Text dokumentu sformuloval v rámci svojej návštevy USA T. G. Masaryk.
ObsahSchvaľovala spojenie Slovákov a Čechov v samostatnom štáte, v ktorom malo mať Slovensko vlastnú administratívu a snem. Hoci zo slovenského hľadiska znamenala ústup od hlavných požiadaviek Clevelandskej dohody, zaručovala Slovákom širokú samosprávu a slovenčinu ako úradný jazyk na školách, v úradoch a vo verejnom živote. Na rozdiel od Clevelandskej dohody nemalo ísť o federatívne usporiadanie štátu a forma štátu mala byť republikánska.
Pittsburská dohoda sa po roku 1919 stala predmetom vnútropolitického zápasu o autonómiu Slovenska. Niektorí českí politici ju právne či úplne spochybňovali, napr. T. G. Masaryk spochybňoval jej platnosť a neskôr tvrdil, že nie je právne záväzná, lebo to bola len „lokálna dohoda amerických Čechov a Slovákov“.Originál dohody
Originál dohody bol na Slovensko prinesený zástupcami amerických Slovákov na krátky čas v roku 1938 a 1991. V roku 2018 bol krátko vystavený ako exponát v rámci Česko-slovenskej/Slovensko - českej výstavy na Bratislavskom hrade. Zástupcovia Slovenskej ligy v Amerike odovzdali originál dohody 9. septembra 2007 do pittsburského historického múzea Heinz History Center.
Česko-Slovenská Dohoda, uzavretá v Pittsburghu, Pa., dňa 30. mája, 1918.
"Predstavitelia slovenských a českých organisácií vo Spoj. Štátoch, Slovenskej Ligy, Českého Národného Sdruženia a Sväzu Českých Katolíkov, porokovali za prítomnosti predsedu Česko-Slovenskej Národnej Rady, prof. Masaryka, o česko-slovenskej otázke a o našich posavádnych programových prejavoch a usniesli sa nasledovne:
Schvaľujeme politický program usilujúci sa o Spojenie Čechov a Slovákov v samostatnom štáte z Českých Zemí a Slovenska.
Slovensko bude mať svoju vlastnú administratívu, svoj snem a svoje súdy.
Slovenčina bude úradným jazykom v škole, v úrade a vo verejnom živote vôbec.
Česko-slovenský štát bude republikou. Jeho Konštitúcia bude demokratická.
Organisácia spolupráce Čechov a Slovákov vo Spojených Štátoch bude podľa potreby a meniacej sa situácie, pri spoločnom dohovorení, prehĺbená a upravená.
Podrobné ustanovenia o zariadení česko-slovenského štátu ponechávajú sa osvobodeným Čechom a Slovákom a ich právoplatným predstaviteľom." -
Ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
Ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky bol vydaný dňa 25. novembra 1992 v zbierke zákonov pod číslom 542/1992. Týmto ústavným zákonom sa rozhodlo o zániku ČSFR a vzniku dvoch samostatných štátov - Českej republiky a Slovenska.Rozdeleniu ČSFR bránil existujúci ústavný zákon o referende z roku 1991 pretože stanovoval, že ČSFR je možné rozdeliť jedine referendom. K eliminácii referenda bol teda potrebný nový ústavný zákon. Spoločný návrh HZDS a ODS síce ponechával referendum ako jednu z možností rozdelenia štátu, umožňoval však vedľa nej aj ústavným zákonom či dohodou národných rád, prípadne vystúpenie jednej z republík z federácie na základe jej nespochybniteľnej vôle. Vládne strany zároveň rozpútali kampaň proti referendu. Posledné dni pred prejednávaním zákona o zániku federácie boli naplnené horúcimi jednaniami. Česká aj slovenská opozícia podporujúca myšlienku únie a referenda našla definitívneho spojenca v HZDS, ktoré zase videlo v opozícii brzdu proti príliš rýchlemu rozpadu ČSFR. Takzvaná „demokratická opozícia“ (teda bez republikánov a komunistov) jednala s Michalom Kováčom dvakrát 21. septembra a 28. septembra. Pri existencii zákazu majorizácie sa tak pre českú a slovenskú opozíciu otvoril priestor s pomocou HZDS a SDĽ presadiť buď vykonanie referenda alebo zmenu federácie na úniu. Pretože ODS okrem HZDS nemala v slovenskej časti Snemovne národov žiadneho spojenca, nemohla sama žiadny ústavný zákon presadiť.
Možnosť, že návrh ústavného zákona neprejde si česká vláda uvedomovala ale zrejme ju podcenila. Schôdzka premiérov bola nakoniec stanovená až na 6. október zrejme v domnienke, že spoločný postup je dostatočne zaistený. Ale 28. septembra došlo k náhlej roztržke medzi Václavom Klausom a Vladimírom Mečiarom na zasadnutí Rady obrany štátu (ROS). Príčinou bol jednak Mečiarov nesúhlas s návrhom zákona o delení majetku federácie ktorý o deň skôr schválila federálna vláda, predovšetkým však nesúhlas s kategorickou požiadavkou českej strany na urýchlené rozdelenie armády. Strach z možných územných požiadaviek Maďarska resp. z postoja maďarskej menšiny viedol Mečiara k snahe aby aj po rozdelení federácie zostala v nejakej forme zachovaná spoločná armáda. Táto požiadavka bola však celkom nereálna pretože Česká republika nemala záujem sa zapliesť do prípadného slovensko-maďarského konfliktu. Mečiar nakoniec z jednania odišiel a tak sa stalo, že pri prejednávaní ústavného zákona o zániku federácie ku koordinácii postupu ODS a HZDS nedošloPrvé hlasovanie
Návrh ústavného zákona o zániku federácie začalo Federálne zhromaždenie prejednávať 29. septembra 1992. Opoziční poslanci - či už českí alebo slovenskí - návrh odmietli a znovu žiadali referendum. Bez ich súhlasu nebola nádej, že by návrh ústavnou väčšinu prešiel. Hlasovanie sa uskutočnilo 1. októbra 1992 a návrh skutočne prepadol: v Snemovni ľudu chýbal ku schváleniu 1 hlas, v českej časti Snemovne národov tiež jeden hlas a v slovenskej časti 3 hlasy. Toho využil poslanec z ČSSD Miloš Zeman a predložil návrh na uznesenie o ustanovení komisie pre prípravu premeny federácie na česko-slovenskú úniu. Schválenie uznesenie nevyžadovalo na rozdiel od predloženého zákona ústavnou väčšinou a ani uplatnenie zákazu majorizácie. Pretože pre uznesenie vedľa opozície hlasovala aj časť poslancov HZDS, bol návrh skutočne schválený. ČSSD predpokladala, že základom pre jednanie bude materiál komisie ČSSD vychádzajúci z existencie dvoch štátov so spoločnými orgánmi pre zahraničnú politiku, obranu a financie, rozhodujúcimi na princípe parity, pričom otázka medzinárodnoprávnej subjektivity zostala otvorená. Klaus trval na podpise prehlásenia v ktorom by sa HZDS otvorene vyslovilo proti únii a konfederácii a zaviazalo by sa presadzovať rozdelenie ČSFR na dva celkom samostatné štáty. Mečiar nakoniec súhlasilSchválenie zákona
Ďalší vývoj Česko-Slovenska bol už celkom v znamení jeho demontáže. Nový kompetenčný zákon z 8. októbra 1992 bol prijatý bez väčšieho odporu opozície. Tento zákon preniesol kompetencie na republiky a učinil federáciu nefunkčnou. 9 novembra sa v Židlochoviciach vlády dohodli na texte zmluvy o priateľských vzťahoch a spolupráci a podpísali ďalších sedem spoločných dokumentov a dohôd. Ústavný zákon 541/1992 Sb. zo dňa 13. novembra rozdelil federálny majetok v pomere 2:1 čím dával jasne najavo, že s ďalšou existenciu Česko-Slovenska sa už nepočíta. 18. novembra sa Federálne zhromaždenie zišlo k hlasovaniu o novom návrhu ústavného zákona o zániku federácie. Ten zo zákonom o rozdelení majetku priamo súvisel a obidva návrhy boli dokonca podané spoločne. Filozofia nového návrhu ústavného zákona o zániku federácie bola tentokrát odlišná než návrh z 1. októbra. Nešlo o spôsoby, ktorými federácia môže zaniknúť, ale o nový ústavný zákon, podľa ktorého mala existencia federácie proste skončiť 31. decembra 1992 o 00:00 SEČ. Návrh ústavného zákona schválili obe národné rady 17. novembra teda v deň tretieho výročia Nežnej revolúcie. V stredu 25. novembra dopoludnia sa Federálne zhromaždenie zišlo k novému jednaniu a dohodovací výbor predložil kompromisní návrh. Hlasovanie prebehlo presne o 13:21. Zo 143 poslancov v Snemovni ľudu hlasovalo 92 za, 16 proti, 25 sa zdržalo a 8 ignorovalo. V českej časti Snemovne národov zo 72 poslancov hlasovalo 45 za, 7 proti, 11 sa zdržalo, 9 ignorovalo. V slovenskej časti Snemovne národov zo 72 poslancov hlasovalo 46 za, 7 proti, 16 sa zdržalo, 3 ignorovali. Ústavný zákon bol po súhlasnom uznesení oboch snemovní schválený. Ústavný zákon bol potom publikovaný pod číslom 542/1992 v Zbierke zákonov a na jeho základe o polnoci 31. decembra 1992 ČSFR zanikla. -
Myslím že sa obrátim na Denisu, nick edo spĺňa jej definíciu extrémizmu, je agresívny, pokúša sa osočovať iných diskutérov, uvádza klamlivé informácie a pod. jednoducho začína sa správať ako na DF........
-
Majko keď som ti tri krát zopakoval na tvoju otázku :
" Vznik Slovenska bol legislatívne v poriadku ? Dovolovala to naša vtedajšia ústava ?"
že to bol Ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky 542/1992
začal si chrliť oheň a pridávať iracionálne odpovede citujem :
" Zase vedľa, hehehehe, ten zákon je iba o zmene federatívnej republiky "
" Podľa akého článku vtedajšej ústavy to bolo legislatívne v poriadku ?"
Dokola sa snažíš obhájiť svoj nezmysel v ktorom chceš zostať za každú cenu .
Ak som ja preto extremista lebo som ťa osočil citaciou zákona na ktorý si sa opýtal a považuješ tento zákon za klamlivú informáciu tak si ma zase pobavil .
-
Dobre teda ešte jeden môj príspevok v tejto téme. Ja hovorím o stave zákonnosti v čase českolovenskej federácie a ty tu dávaš zákon ktorý účelovo a po dohode oboch strán vznikol za účelom rozdelenia. Po dohode, opakujem, lebo ak by k dohode nedošlo, tak by niekto kludne mohol prehlásiť že je to neústavné a kludne mohol použiť mocenské nástroje, napriek tomu si myslím že by k vyhláseniu samostatnosti Slovenska došlo na základe práva na sebaurčenie. Zrejme je to známe aj tým ktorí to tu čítali . Teda právo na sebaurčenie nemôže prebiť nejaký ústavný zákon federatívneho či iného typu štátu a vo svete sa ukazuje že ani vojenská sila tomu nezabráni. O tom som písal ako paralele tomu čo sa deje aj inde vo svete. Je naša spoločná výhoda spolu s Českom, že sme sa napred dokázali dohodnúť a neriešiť náš rozchod silou. Takže buď si nepochopil alebo nechcel pochopiť o čom som písal. No a písať že treba zabrániť referendu je úplne absurdné z hľadiska demokracie a vnímania toho čo demokracia je. Takže takto to vidím ja . A to či je to nezmysel alebo nie je nechaj na posúdenie ostatným.
-
majo ja som zákon ani netvoril ba ani som nebol z tých ktorí by si želali rozdelenie ČSFR . I keď s odstupom času priznávam , že to bol správny krok podľa môjho názoru ako i priebeh rozdelenia , ktorý nemá na svete obdobu . Ty si sa opýtal aký ústavný zákon umožnil rozdelenie je som ti odpísal že to bol ústavný zákon 542/1992. Dodám ešte jednu vec v prípadne že by bola ČSFR členská krajina EU nebolo by takéto rozdelenie možné. Takéto drobenie elitný klub EU neumožnuje . Čiže najskôr by ČSFR referendom vystúpilo z EU a potom by sa sebaurčovalo kľudne i na 1000 štátikov , ktoré by však iné krajiny nemuseli uznať za štáty tak ako Slovensko neuznalo Kosovo . Na iné vyhlásenie samostatného štátu si nespomínam v europe . Ano samozrejme ako ĆSFR by sme boli silnejšia krajina v rámci EU . Ale vo formáte V4 máme obrovskú silu v EU . Takže úvaha keby bolo keby je zbytočná . Osobne si myslím že keby sme boli v ČSFR vždy by bolo X politických strán ktoré by si hladali tému na nenávisti k čechom a lacnom populizme tak ako to bolo za Mečiara s HZDS a hlavne SNS . Tie témy boli uplne hlúpe . Od takých nezmyslov ako Havel zbrojarstvo na slovensku zatvoril a tisíce iných . Samozrejme vieme že prezident ako reprezentatívna figurka nezatváral podniky okrem toho zbrojarina v Martine zbankrotovala v roku 1987 ostatne obstarožitnosti sa dostali do potiaží po páde varšavskej zmluvy a rvhp . To však propagandistom z HZDS nevadilo kedže ovladli verejnoprávne mediá a tie súkromné neexistovali . Chrlili svoje propagandisticke noviny a vnášali nenávisť voči česku . Ľudia revali po uliciach hádzali vajíčka atd ako im ordinoval Mečiarzmus . Každý druhý slovak bol zalubený do Mečiarizmu . V tomto chaose sa rozdavali miliardove podniky za korunu a Mečiar sa smial .
-
-
Naďka ja si naozak myslím že v tom čase to bol nasprávnejší krok. Ale máš pravdu teraz je to jedno . https://www.youtube.com/watch?v=zcMLZ_bpdhs
Možno si len zabudla aké nasilnosti sa začali tvoriť v uliciach ako bujnela nenávisť voči čechom atd .
-
Edko ja som nezabudla na nič... lenže, vieš, odsťahovali sme sa z čiech, lebo manžel mal dojem.. že česi naňho zazerajú a tak som sa ocitla v BA, ťažko sa s tým zmierovala, ale čo, bol to jeden štát... a odrazu hranice a kolony na colnici a pod, prežívala som to naozaj bolestne a musela sa napr rozhodnúť, či som slovenka alebo češka, bo dvojité obč. nebolo možné... a čo ti budem hovoriť, des :) rodina odrazu v cudzine a tak
ja viem, je to osobné. Ak chcem všeobecne, ako chceme žiť v EU, ked sa nevieme dohodnut s jediným štátom? :)
-
Ano s tým sa musím stotožniť . I keď sa vedelo že hranice budú na chvílu stavali sa napriek tomu že sa vedelo že bude šengen . Na strane druhej tie hranice a spomienky sú aspoň troška spomienkou ako by to bez tej EU a šengenu vypadalo na takej hranici .
Sranda bola v 90 tých rokoch migracia cez tú prísne straženú hranicu . Ešte v roku 2004 išlo ročne cez slovensko do česka a odtial do Nemecka približne 100 000 ľudí z toho požiadalo o zayl na slovensku 12 000 ľudí . Vtedy sme sa však migrantov nebáli aj keď sme ich videli na každom kroku . Tento rok dostal azyl až 1 človek na slovensku hovoríme tomu migračná kríza .
Dnes z odstupom času by v česku na manžela nezahliadal nikto ani hranice netreba takže až tam sme sa posunuli i keď sú isté strany ktoré by chceli zvrátit tento stav pre cudziu mocnosť . To sa im však nepodarí . Dobre nám je v EU a tak si toho vážme a užívajme .
-
Obávam sa, že EU predbehla svoju dobu a bude za to platiť... nie sme na to morálne pripravení.
To na margo tej témy o predbiehaní doby :) škoda.
-
Ja si myslím že europa je pripravená a tento fantastický projekt má obrovskú budúcnosť . Osobne sa domnievam že ani brexit alias riadena demolácia anglicka sa neuskutoční . Ak ano o nedlho budú žiadať nazad o členstvo . Myslím si však že racionalizmus vyhrá i pri brexite . EU je silná je len na ľudoch či sa chcú dohodnúť alebo prepadnúť na dno
-
Ja si myslím že europa je pripravená a tento fantastický projekt má obrovskú budúcnosť . Osobne sa domnievam že ani brexit alias riadena demolácia anglicka sa neuskutoční . Ak ano o nedlho budú žiadať nazad o členstvo . Myslím si však že racionalizmus vyhrá i pri brexite . EU je silná je len na ľudoch či sa chcú dohodnúť alebo prepadnúť na dno
-
Čas ukáže, EU má ešte dosť čo zlepšovať :) držím nám paľce... myšlienka to je skvelá, ale to bola aj myšlienka socializmu, aj demokracie, a ako to dopadá... vlastne každá myšlienka napr. kresťanstvo sprevádzané v historii mučením a upalovaním... ach to som trocha odbehla :D
Zatial vyzerá, že každú skvelú myšlienku vieme absurdne zničiť...
-
EU bol z počiatku výborný fungujúci projekt. Dolu vodou to začalo ísť po Lisabonskej dohode, kedy sa dohodlo prehlasovanie väčšinou. Dovtedy sa vyžadoval jednohlasný súhlas. Tam je pes zakopaný, asi bolo treba ešte dlhšiu dobu pokračovať tak. Okrem toho EU nemá od toho času jasnú víziu čo so sebou vlastne chce, udržuje sa umelo pri živote akýsi mačkopes .Pri vstupe neboli také pravidlá ako sú teraz a stále to ide smerom že tkz. velké krajiny chcú diktovať malým či ekonomicky slabším. EU nemá rovnaký meter na svojich členov, to je všeobecne známe, takto to nedopadne dobre a je to škoda .
-
Majk, jednohlasný súhlas je desne problematický, zober si ked´by sme toto pravidlo mali v parlamente, kolko zákonov by bol schopný presadiť? Ja odpovedám, 0
-
Nuž neporovnávaj súhlas 150 poslancov so súhlasom 28 či tak nejak predsedov vlád. Ono aj parlamente by nechceli vo vlastnom záujme dospieť k totálnej nefunkčnosti, väčšinový systém zase nenúti silných rokovať o podmienkach o kompromisoch. Ale takto to predsa roky fungovalo, iba sa zrejme tým najmocnejším nepáčilo že musia hľadať podporu a kompromisy, to je oveľa nebezpečnejšia situácia, a nakoniec to hlasovanie nemusí byť o všetkom, ale myslím že ak niekto súhlasí s podmienkami vstupu a o nejaký čas sa zmenia, tal tam musí byť konsenzus. Napr. s povinnými kvôtami je to situácia ako keby ťa v manželstve kde máš svoje deti ešte niekto zákonom prinútil zobrať niekoho cudzieho deti........
-
Prečo to nemám porovnávať? U predsedov vlád je jasné, že budú hájiť záujmy svojej krajiny, parlament by mal hájiť záujmy iba jednej... majú to o dosť jednoduchšie.
Nemôžeš ovšem namietať nič, lebo zo zákona nutne museli všetci JEDNOHLASNE odsúhlasiť, že sa už nebude musieť súhlasiť jednohlasne :D
-
Lebo 150 a 28 je prvý rozdiel a ďalší je v tom, že nemusia proti sebe bojovať o voličské hlasy ako poslanci. Iste majú záujem o dohodu, veď opakujem, roky to tak fungovalo......
-
-
Veď ano, ja som netvrdil že nie sú nejaké kvóra....ale princíp je v tom že tie najdôležitejšie veci nás môžu prehlasovať . Teraz sa začína hovoriť o jednotnom daňovom systéme....tak to je už hádam posledný vážny proces ktorý zatial máme v rukách na naplnenie štátneho rozpočtu. Len akosi nepočuť z EU nejaké návrhy na vyrovnanie životnej úrovne v nejakom krátkom čase . Potom by som to bral. Ibaže to ide zatial cestou výhod pre najsilnejších .....
-
Komentár bol administrátorom stránky zmazaný.
-
Nezdá sa mi to, ani zákony EU nie sú nad právom na sebaurčenie. To ostatné je už iba technika ako to urobiť.
-
EU má svoje pravidlá . Kto chce byť v elitnom klube nebude meniť hranice to potvrdzuje každá krajina ktorá vstupuje do EU viac ako polovičnou väčinou všetkých voličov . Takže vystupiť z EU a môže sa sebaurčovať .
-
-
Právo na sebaurčenie
Daniel Šmihula, právnik a politológ
Pojem „právo národov na sebaurčenie“ sa v poslednom čase v diskusiách a na stránkach tlače značne nadužíva a treba priznať, že nie úplne správne sa interpretuje.
Napriek tomu, že sa deklaruje aj v Charte OSN, rozhodne ho nemôžeme vnímať ako automatické právo nejakého regiónu na svojvoľné odtrhnutie sa, kedykoľvek si to ktosi zmyslí. Neznamená ani právo každej etnickej skupiny na vlastný štát, tobôž už nie v Európe.
Predovšetkým pojem „národ“ nie je vhodné chápať iba v etnickom význame. V danom kontexte sa môže interpretovať aj ako celý politický národ danej krajiny (všetci občania), čo by znamenalo, že daný princíp v prvom rade posilňuje nezávislosť štátov (osobitne) menších proti zasahovaniu zo zahraničia a deklaruje ich právo samostatne rozhodovať o svojej domácej a zahraničnej politike. Je aj právom obyvateľstva konkrétnej krajiny na demokratickú voľbu svojej vlády. Zvrchovanosť a integritu štátov tak vlastne skôr upevňuje a pri takejto interpretácii býva v plnom súlade s princípmi rešpektovania územnej celistvosti a neporušiteľnosti hraníc.
Ak by sme aj pripustili, že pojem „národ“ tu predstavuje etnický národ alebo národnostnú menšinu, tak ani v tomto prípade sa oddelenie nepovažuje za nejakú samozrejmú a nebodaj želanú alternatívu. Presný opak je pravdou.
V roku 1918 sa právo národov na sebaurčenie vnímalo ako právo na vlastný štát pre malé stredo- a východoeurópske národy, v rokoch 1945 až 1980 ako právo koloniálnych území na vlastnú štátnosť (ale v hraniciach zdedených z koloniálneho obdobia a bez práva menších častí bývalých kolónií na oddelenia sa od nového štátu). Takýto spôsob výkladu je však dnes už historický, a to najmä v Európe, kde Helsinský záverečný akt z roku 1975 jeho praktickú aplikáciu limituje rešpektovaním územnej celistvosti štátov.
Právo na sebaurčenie sa tak má dosiahnuť rešpektovaním menšinových práv a efektívnou participáciou na politickej moci v demokratických podmienkach. Teda spolurozhodovaním o vlastnom osude a naplnením vlastných kultúrnych, sociálnych a politických ambícií v rámci existujúcich hraníc.
Preto sa v 80. rokoch minulého storočia v Európe začal klásť taký dôraz na práva príslušníkov národnostných menšín, na podporu menšinovej a regionálnej kultúry, rozvoj samosprávy, resp. územnej autonómie, možnosti cezhraničnej komunikácie atď. To všetko vyjadrovalo presvedčenie, že oprávnené ambície menšín a regiónov sa nemajú riešiť odtrhnutím, ale poskytnutím vysokého štandardu menšinových práv a politickou participáciou.
Aj Výbor OSN na odstránenie rasovej diskriminácie v roku 1996 konštatoval, že medzinárodné právo neuznáva všeobecné právo národov na jednostranné oddelenie sa od existujúceho štátu. V súčasnom období preto právo na sebaurčenie treba vnímať najmä ako rešpektovanie ľudských, občianskych, politických, kultúrnych a jazykových práv príslušníkov národnostných menšín alebo menších národov vo viacnárodnom štátnom celku a ako ich právo na demokratickú spoluúčasť na moci v štáte.
Niet teda samozrejmého práva nejakého regiónu alebo menšiny na jednostranné odtrhnutie sa od štátu, ktorého sú súčasťou. Azda iba v prípade dlhoročnej neriešenej krízy, masového násilia a systematického porušovania ľudských práv na danom území, keď sa už vyčerpali všetky možnosti politického zmierania, dialógu a naplnenia oprávnených požiadaviek v rámci existujúceho štátu, môže medzinárodné spoločenstvo pripustiť, že oddelenie sa daného regiónu je za existujúcej situácie predsa len najmenej bolestivým riešením.
Tak sa to stalo v roku 2011 v súvislosti s Južným Sudánom alebo v roku 1993 s Eritreou. Pričom aj v týchto prípadoch došlo k dohode s centrálnou vládou, uskutočnilo sa referendum a nad procesom dohliadala OSN. Tam, kde sa to neudialo takýmto spôsobom, existujú obyčajne doteraz problémy. -
Nuž nemusíš sem všetko kopírovať, samozrejme viem o rozdiele medzi etnickou skupinou a inštitualizovaným národom v rámci niektorého štátu. Katalánsko má svoj parlament aj vládu, podobne aj Krym a malo ho aj Slovensko.
-
Majo krym nevznikol ako krajina ale bol anektovaný v rozpore s budapeštianským memorandom Ruskom .
Katalánsko za silnej ruskej propagandy chce niečo čo nie je možné zákonne uskutočniť v členskej krajine EU.
Keby sa to podarilo rusom s Katalancami dosiahnuť čo považujem za nezmyslel legitimovalo by to dalšiu lavínu násilia v europe a samozrejme i postupné referendovania v donecku luhansku atd postupne . Preto sa to deje za gigantického tlaku z Ruska .
-
Jednoducho tvrdíš nepravdu. Tvoj Ruský strašiak účinkuje. OK mysli čo chceš ale nemusíš nám svoje propagandistické myšlienky tlačiť do hlavy. Každý vie gúgliť a nájsť potrebné údaje, nie jednostranné o tom ako to bolo. Krym bol vždy samostatný region so svojim parlamentom a vládou .Aj ruská vojenská prítomnosť tam bola odjakživa a na základe dohody. Bola tam referendum atď. ale škoda o tom sa ďalej baviť.
Rovnako rozchod Česka a Slovenska mal obojstranne svoje pozadie a na dohodu vždy treba dvoch na základe vzájomnej výhodnosti, lebo dohody sú aj pod nátlakom. S Českom máme výborné vzťahy, možno lepšie ako v spoločnej republike a nemá zmysel hľadať tých dobrých či zlých .
Aj Katalánsko je riešitelné ak by sa s Madridom dohodli, ostatné je iba technika rozdelenia
-
Majo ja ti vôbec nenanucujem aby si uznal alebo neuznal Krym . Žiadna demokratická krajina na svete nemôže Krym nikdy uznať ako súčasť Ruska to je logické a normálne a 100 % isté .Prečo nie ti nejdem vysvetlovať . Poradím ti preštuduj si Budapeštianske memorandum a prídeš na odpoveď , Môžeš kľudne toto memorandum považovať za strašiaka lož alebo čo len chceš .
Veľmi rozumne a stručne to vysvetlil Milan Lasica
http://www.gemerland.sk/?p=51454
Rozvod československa bol po vzájomnej dohode ukončená federácia dvoch krajín kde obe krajiny hlasovali za . Čo má ČSFR spoločné s anexiou Krymu naozaj netuším a netušíš to ani ty .
Milión na podporu nezávislosti kataláncov
Cez milión ľudí sa zišlo v Barcelone na podporu nezávislosti Katalánska.
Tento dav si už policajti mlátiť nedovolia. Na tento dav sa neodváži ani armáda, tak som zvedavý, čo bude ďalej. Podobné demo už v Španielsku boli posledné roky. Odtrhnutie Katalánska sa neúprosne blíži.